Prawidłowo umieszczone nagłówki w witrynie, są ważną częścią każdej skutecznej strategii SEO. Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się Twoim potencjalnym klientom w wynikach wyszukiwania — Twoja witryna musi być zoptymalizowana pod kątem SEO. Nagłówki są również ważnym elementem struktury witryny, dlatego zawsze powinny znajdować się na Twojej stronie, niezależnie od tego, czy interesuje cię SEO, czy nie. Wyjaśnimy, jak i dlaczego powinieneś używać nagłówków na swojej witrynie i jak z nich korzystać.
Czym jest nagłówek?
Zanim nauczysz się korzystać z nagłówków, musisz wiedzieć, czym one są. Nagłówki pomagają zapewnić strukturę tekstu na stronie, organizując zawartość treści w mniejsze sekcje, aby ułatwić nawigację i poprawić czytelność. Służą one Twoim czytelnikom oraz wyszukiwarkom, są też bardzo istotne przy optymalizacji pod kątem SEO. Nagłówki to tytuły na Twojej stronie internetowej. Sięgają od nagłówka 1 (H1) do nagłówka 6 (H6).
- Nagłówek H1 to główny nagłówek, jest on największym i najważniejszym nagłówkiem. Służy jako tytuł Twojej strony internetowej lub artykułu. Każda strona na Twojej witrynie potrzebuje nagłówka H1.
- Nagłówki H2 to podtytuły, powinny być używane na całej stronie do dzielenia treści na części.
- Nagłówki H3-H6 służą do zorganizowania tekstu w każdej z sekcji w podsekcje. Większość stron wymaga tylko nagłówków H2 i H3, tym bardziej, jeśli w treści nie ma dużej ilości tekstu do podzielenia na podsekcje lub tematy podrzędne.
Dlaczego nagłówki są ważne dla czytelników i wyszukiwarek?
Zarówno czytelnicy, jak i wyszukiwarki skanują nagłówki, aby określić, jaką treść zawiera strona. Podział treści na fragmenty z nagłówkami znacznie ułatwi jej czytanie, umożliwiając czytelnikom znalezienie informacji, których szukają. Dlatego, aby zapewnić Twoim czytelnikom jak najlepsze wrażenia, ważne jest, aby używać nagłówków do ustrukturyzowania artykułów lub stron, aby ludzie dokładnie wiedzieli, co tam znajdą.
Prawidłowe użycie nagłówków będzie miało również bezpośredni wpływ na optymalizację Twojej witryny pod kątem SEO, ponieważ dobrze przygotowana treść jest nie tylko bardziej czytelna dla ludzi, ale również dla wyszukiwarki.
Nagłówki poprawiają czytelność tekstu
Ludzie bardzo często nie czytają całego artykułu. Zamiast tego „skanują” stronę. Nagłówki jako pierwsze rzucają się w oczy. Jeśli Twój nagłówek H1 (w większości przypadków tytuł strony lub artykułu) ich zainteresuje, przejdą do podtytułów — stamtąd przeczytają tekst akapitu między nagłówkami, aby uzyskać więcej informacji. Twoim celem jest ułatwienie czytania treści. Nagłówki nadają strukturę stronie internetowej, dzieląc ją na małe fragmenty tekstu, który jest znacznie łatwiejszy do odczytania. Jeśli czytelnikowi trudno jest znaleźć to, czego szuka, spróbuje znaleźć informacje na innej witrynie.
Słowa kluczowe w nagłówkach
Słowa kluczowe muszą znajdować się w jak największej liczbie widocznych miejsc na witrynie — nagłówki nie są wyjątkiem. Ponieważ nagłówki są używane przez wyszukiwarki, takie jak Google, w celu określenia, o czym jest każda strona w Twojej witrynie, tekst użyty w tagach nagłówka jest postrzegany jako bardziej wartościowy niż zwykły tekst. Oznacza to, że Google będzie przede wszystkim zwracać uwagę na Twoje nagłówki. Nagłówek H1 jest najważniejszym nagłówkiem na stronie, dlatego dobrą praktyką jest umieszczenie słowa kluczowego w nagłówku H1, aby pokazać wyszukiwarkom, że ten temat jest poruszany na całej stronie lub we wpisie. Dobrym pomysłem będzie użycie słów kluczowych w dowolnych nagłówkach H2.
Nagłówki – jak ich używać?
Nagłówki działają w hierarchii od nagłówka H1, aż do nagłówka H6. Struktura nagłówków musi być zgodna z tą hierarchią. Pomyśl o nagłówkach jako „ramie” dla treści.
1. Trzymaj się hierarchii
Istnieje 6 poziomów tagów nagłówka, gdzie H1 jest najwyższym, a H6 najniższym. Gdy na stronie stosuje się różne poziomy nagłówków, tworzą hierarchię treści, wyróżniając najważniejszy tekst aż do najmniej ważnego. Gdybyś miał na przykład przeskoczyć bezpośrednio z nagłówka H1 do nagłówka H6, złamałoby to tę strukturę i utrudniłoby wyszukiwarkom zrozumienie treści. Zamiast tego, Twoje nagłówki powinny być zawsze zagnieżdżone – H1, po którym następuje H2, H2, po którym następuje H3 itd.
2. Nie próbuj niczego sprytnego
Google przykłada większą wagę do tekstu w nagłówkach niż do reszty treści, ale nie myśl o tym jako o okazji do oszukania systemu poprzez umieszczenie całego tekstu w nagłówku Tagi. Nagłówki powinny być jasne i zwięzłe oraz powinny zapewniać strukturę pozostałej części tekstu na stronie. Umieszczenie całego tekstu w nagłówku nie osiąga żadnego z tych celów, a także nie pomoże zoptymalizować witryny – zamiast tego będzie to postrzegane jako manipulacyjna taktyka SEO i może w końcu zaszkodzić pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
3. Zrób to naturalnie
Wklejanie słowa kluczowego w każdy nagłówek nie wygląda dobrze. Ważniejsze jest, aby nagłówki ze słowami kluczowymi wyglądały naturalnie i były poprawne gramatycznie, niż to, aby były nadmiernie zoptymalizowane, a wszelkie próby przesadzenia na froncie słów kluczowych mogą być ponownie postrzegane przez Google jako próba nieuczciwego wpłynięcia na wyniki wyszukiwania. W rezultacie Google może ukarać Twoją witrynę z niższymi pozycjami w rankingu. Najlepszym sposobem na optymalizację nagłówków i utrzymanie ich czytelności jest użycie słów i fraz, które są powiązane z Twoimi słowami kluczowymi – wyszukiwarki nadal je wychwytują i pokażą zarówno Google, jak i odwiedzającym, że treść jest istotna.
4. Nie daj się ponieść emocjom
Ważne jest, aby umieszczać nagłówki na każdej stronie w witrynie, aby podzielić tekst, ale nie oznacza to, że powinieneś umieszczać w treści mnóstwo nagłówków H2 i H3 tylko ze względu na to. Każdy nagłówek musi mieć cel, a w krótkim tekście niekoniecznie będziesz potrzebować podtytułów. W rzeczywistości im więcej nagłówków umieścisz na stronie, tym mniej będą miały wartości. Pomyśl o tym w ten sposób – jeśli Twój nagłówek nie przedstawia nowej sekcji lub pomysłu i nie pomaga odwiedzającym poruszać się po Twoich treściach, czy naprawdę musisz to uwzględnić?
Teraz już wiesz, jak ważne jest umieszczanie nagłówków w swojej witrynie. Są one niezbędne do stworzenia wspaniałej witryny dla odwiedzających, a także przyczynią się do poprawy Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli masz wiedzę na temat nagłówków, ale nie znasz witryny, na której możesz je zastosować, sprawdź nasze usługi, aby zobaczyć, jak możemy Ci pomóc.